הזווית הסטטיסטית: סיכום המשחק בין בית"ר י-ם להפועל ב"ש

שתי הקבוצות סיפקו משחק מרתק אמש בטדי, ועכשיו זה הזמן לשים את שתיהן על שולחן הניתוחים באמצעות הפרשנות מאתר "הזווית"

בית"ר ירושלים והפועל באר שבע נפרדו אמש בתיקו 2:2, באחד המשחקים המרתקים של העונה. האלופה הייתה בדרך לניצחון עם יתרון מספרי על כר הדשא ועל לוח התוצאות, אבל השער הדרמטי של אריק סאבו בדקה ה-92 קבע חלוקת נקודות. אנו שמחים להציג עבורכם את הזווית הסטטיסטית – 11 נקודות לסיכום המשחק וניתוח המספרים שנאספים באמצעות מערכת הסטטיסטיקה המיוחדת של המנהלת, ובמסגרת שיתוף פעולה עם אתר "הזווית" – אוהדי כדורגל שיצרו קהילת ספורט המבוססת על בלוגרים, שכותבים על הענף שכולנו אוהבים.

1. סטטיסטית, 99.9 אחוז מהאנשים שהיו עוברים על הנתונים הסטטיסטיים של המשחק המרכזי אמש בטדי, היו יוצאים מנקודת הנחה שהפועל באר שבע רקדה על המגרש, כל הדרך למקום הראשון, וזאת אחרי ניצחון מוחץ בהפרש של שלושה שערים על בית"ר ירושלים. אלא שמדובר בכדורגל – אותו משחק שמאפשר לנו לחוות כמה משחקים שמתקיימים ביקומים מקבילים: הרגשי, התוצאתי והסטטיסטי, שהפעם, קצת שיקר.

2. הוא שיקר בעיקר כי הפועל באר שבע הגיעה למשחק הזה כשהיא יודעת שהיא צריכה 9 מצבים כדי לכבוש, או לפחות 3 בעיטות למסגרת כדי לעלות על לוח התוצאות. לכן, במשחק שבו היא מאיימת על השער 22 פעמים, 16 (!) מהם למסגרת (73 אחוזים!), היא ציפתה לסיים את המשחק לפחות עם שלושה שערים, ודאי כשהבלם היריב מורחק למעלה מחצי שעה לפני שריקת הסיום. ובית"ר?

3. גם היא במשחק של סטייה סטטיסטית, אם כי לכיוון השני. הקבוצה שעד כה כבשה כל 5.5 איומים (שנייה בליגה רק להפועל חיפה), או 2.7 למסגרת, הצליחה לכבוש שני שערים משבעה איומים, רק שלושה מהם למסגרת. אז מישהו חייב להיות "אשם" בתוצאה הבלתי הגיונית הזו, נכון? אז בואו נתחיל ב-"להאשים" את…

4. בוריס קליימן: 12 עצירות, כמעט כפול ממספר האיומים שיצרה קבוצתו, במגוון שמאפשר לערוך אחלה קלטת לנכדים – באחד על אחד מול שהר, בהתעופפויות מרהיבות באוויר, באוויר ובאוויר, ולמעשה השוער שמר על קבוצתו במשחק. כדי להבין את הגיוון שהפגין קליימן במשחקו, שימו לב…

5. לגיוון בשחקני הפועל באר שבע שבעטו לשער – נוואקמה עם 6 משמאל, ראדי (5) ואייבינדר (2) מעמדות הקישור, שהר (3) מהשפיץ ומליקסון (3) מימין, בדקו האם קליימן פספס את אחד האימונים שלו השבוע – והתאכזבו לגלות שלא. מי השחקן הנוסף שלא פספס אימון? (תופים…)

6. קלאודימיר פריירה, שהיה נפלא במשחק, שמר על הממוצע שלו כרץ המצטיין של בית"ר עם 11.3 ק"מ ערב המחזור ובמשחק מול ב"ש – ניחשתם נכון – 11.3 בדיוק. ועדיין, נדמה היה שקלאודימיר לקח על עצמו תפקיד מעט שונה מבדרך כלל, ובעיקר, שהוא נמצא בכל מקום על המגרש. איפה הסוד?

7. הסוד היה דווקא במי שהיה כל כך חסר לבית"ר במשחק. כמות המצבים הדלה (יחסית) אליה הגיעה הקבוצה, נובעת בראש ובראשונה מהוורד המעטר את הזר הירושלמי בעונה הזו – העונה לשם עידן – אשר סיפק עד כה שתי מסירות מפתח (לפחות) במשחק, שזיכו אותו בשישה בישולים. איך ורד עושה את זה? בעיקר רץ, ורץ מהר, עם 491 ריצות מהירות שמביאות אותו עד למקום הרביעי בליגה בקטגוריה זו. לכן, במשחק בו ורד לא נמצא, קלאודימיר כמעט הכפיל את ממוצע הריצות המהירות העונתי שלו העומד של 31, כאשר במשחק זה הגביר את הקצב לא פחות מ-57 פעמים. פלא שהרגשתם שיש יותר מקלאודימיר אחד על המגרש, ועוד שבאר שבע עם שחקן עודף?

8. אז השחקן עודף, אבל נראה שגם פה – רק על הנייר. באר שבע קיבלה למעלה מחצי שעה בה 11 אדומים רצים על הדשא לעומת 10 צהובים. ולמרות זאת, ההבדל בין המרחקים שגמעו שחקני שתי הקבוצות עומד על 400 מטר בלבד, אבל עדיין – בליגה בה שחקן רץ בממוצע 10 ק"מ, בשליש משחק הייתם מצפים לפתיחת פער משמעותי יותר. אז נכון, הפער בתקופת הזמן הרלוונטית עומד על 1.7 ק"מ, אך זה עדיין פחות ממה שהיית מצפה מהאלופה בהסתערות שלה על המקום הראשון. הסיבות?

9. מגוונות, בעיקר כי המהפך הגיע מהר, יחסית בקלות ועם אדום כדובדבן שבקצפת. אולי זו בכלל בית"ר שהרגיעה את המשחק, "הרדימה" את ב"ש – ואז כבשה את השוויון בזמן הכי נכון מבחינתה. אולי זו העייפות, אחרי סופ"ש בו חזרו משוויץ, אחרי הדחה מהליגה האירופית, החזרה לליגה ולמאבק על הזכות לנסוע לאירופה גם בשנה הבאה? מה שכן,

10. הפועל באר שבע ממשיכה בהתעוררות – אחרי ממוצע של שער במשחק במהלך חמשת המחזורים הראשונים, האדומים כבר על ממוצע של 1.9 כיבושים למשחק וממוצע של 2.5 בששת המשחקים האחרונים. בהחלט מבטיח מבחינת בירת הנגב, אם נתלים בסטטיסטיקה. מצד שני…

11. כמו שנוכחנו לדעת, גול כמו של סאבו בדקה ה-90, שובר לבבות, קורע רשתות ובעיקר – גורם לנו לשכוח את כל הנתונים הסטטיסטיים שנאספו במשך 90 פלוס דקות.

הוסיפו תגובה